AutoTips

Gebruiksadviezen Airco

  • Gebruik de airco-installatie regelmatig en dus niet alleen tijdens warme dagen. Hiermee vermindert u slijtage van lagers en de pomp en voorkomt u dat u plotseling wordt geconfronteerd met een defect systeem. Als een pomp niet draait en zich lange tijd op een trillende motor bevindt, krijgen de lagers in de pomp een continue stotende belasting. Dit geeft meer slijtage dan een draaiende pomp.
  • Zet bij voorkeur het ventilatiesysteem in de stand “fresh air” (behalve bij hoge buitentemperatuur, zie punt 7). Hiermee bereikt u een snellere afvoer van lucht uit het interieur waardoor de kans op onaangename luchtjes minder is. Ook de ontwaseming van ruiten verloopt sneller.
  • Als de airco aan staat, kunt u de temperatuur regelen door de kachel te bedienen. Op deze manier bereikt u een aangename temperatuur en een lagere luchtvochtigheid. Dat laatste draagt weer bij aan de behagelijkheid van het interieur, terwijl tegelijkertijd de ruiten ontwasemd blijven.
  • Ontvet regelmatig de ruiten aan de binnenzijde. Het beslaan wordt hierdoor meer nog voorkomen.
  • Gebruik de airco-installatie altijd in combinatie met de kachelaanjager. Alleen dan is er sprake van luchtbehandeling.
  • Schakel de airco zo’n vijf minuten voor u de auto gaat stilzetten uit. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste zal hierdoor de temperatuur in het interieur enigszins stijgen en is het verschil met de buitentemperatuur op het moment dat u uitstapt niet zo groot. Ten tweede zit er als u de auto stilzet minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het airco-systeem. De kans op nare luchtjes is dan kleiner doordat de condensor droogt voordat deze wordt stilgezet. Ook is er minder kans op condenswolkjes als u airco weer aanzet.
  • Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het best de ventilatiestand van “fresh air” naar “recirculation” worden omgeschakeld. Als de stand “fresh air” ingeschakeld blijft dan moet de hete buitenlucht steeds worden afgekoeld. daardoor gaat de capaciteit van de airco tekort schieten en kan het interieur onvoldoende worden gekoeld. In de stand “recirculation” circuleert dde lucht binnen de auto waardoor het airco-systeem een veel lagere temperatuur kan bereiken.


Accu
Een accu gaat zo’n drie tot zeven jaar mee. Bij lage temperatuur daalt de capaciteit van de accu en wordt de startweerstand van de motor groter. Dan leidt dat tot moeilijker of zelfs niet kunnen starten. Laat de accu dus controleren en desnoods vervangen.


Banden
Laat winterbanden monteren. De grote voordelen van winterbanden zijn de betere grip op sneeuw en ijs en het feit dat u minder snel kettingen nodig hebt. In het buitenland kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval.
Een heerlijke dooddoener, maar we laten het wel eens achterwege: controleer voor zo’n lange wintersportrit vooral de bandenspanning en profieldiepte van de banden. Dat scheelt in de veiligheid (weggedrag, levensduur) een jas.
De minimumdiepte is wettelijk weliswaar 1,6 mm, maar de ANWB adviseert onder winterse omstandigheden al bij 4 mm profiel aan vervanging te denken. De lamellen van een winterband verliezen namelijk hun functionaliteit wanneer de profieldiepte onder de 4 mm komt. Deze 4 mm profiel is trouwens minimaal verplicht in Oostenrijk.


Glasreparatie
Een ingeslagen ruitje. Een ster in de voorruit. Er zijn van die schades die niet kunnen wachten. En wachten hoeft ook niet.
Repareren is tegenwoordig heel eenvoudig, ook bij uw eigen autobedrijf in de buurt. Wij bieden u namelijk ook GlasService.
Snel, zonder administratieve rompslomp en met garantie verzorgen wij voor u de ruitreparatie.

Snel en vakkkundig
Afhankelijk van de schade wordt bepaald of u kunt wachten op de reparatie. Om het u gemakkelijk te maken, kan glasreparatie ook tegelijk met een reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd worden.

Zonder rompslomp
Wij verzorgen de administratieve en financiële afhandeling met uw verzekeraar. Voor een snelle afhandeling adviseren wij u uw groene kaart of polisblad mee te nemen.

Voordelig
Autoruitreparatie- en vervanging is er al vanaf EUR 0,- eigen risico. U dient wel verzekerd te zijn voor ruitschade (vanaf WA Extra).